måndag 8 oktober 2007

Ellen tänker som fan


Jag är trött på roliga människor.
På såna där som är precis som man själv vill vara.
Såna där underbart smarta människor som alltid säger saker vid rätt tillfället och som har kolleN och helt enkelt är socialt genialiska.
Jag vågar påstå att de är de jobbigaste människorna som finns.
På grund av att man inte kan hata dem för någonting.

För man vill ju vara som dem.
Själv är man ganska trist och grådaskig och sitter mest och agerar beundrare.
För vad fan har man att komma med om man jämförs med dessa människor?

Allt för ofta tänker jag vad de här människorna skulle sagt om de var jag. För jag är ju ganska trist och grådaskig och det jag säger är säkert ointressant och tråkigt det med. Och mitt liv i sig är inte helt kul det heller. I alla fall inte när man tänker på....

Att bara tänka så här hela tiden är sjukt tröttsamt.
Det pågår konstant i mitt huvud, och det äter snart upp mig inifrån. Orkar inte tänka och analysera och ifrågasätta allt och alla.
Man - eller snarare jag - skulle behöva släppa allt det där och sluta jämföra sig.

Sluta se upp till så jävla många andra, och typ, jagvetinte, hitta sin inre styrka eller whatever.
Men vad ska man - egentligen - göra åt saken? När det rör sig om personer man gillar så himla mycket att man inte vet vad man ska göra.
Är det avundsjuka det handlar om? Eller vad?
Är det enda man vill att de ska gilla en lika mycket som man gillar dem?

Aaah, det här blir bara konstigt och flummigt.
Jag kan inte sätta ihop det till något normalt, men jag måste bara få ventilera lite.
Ja, nu ska jag i alla fall gå och lägga mig. Och försöka att sluta tänka.
Godnatt.

8 kommentarer:

olle sa...

Du skriver väldigt bra Ellen.


Jag känner mig skittråkig ibland verkligen. Och då blir jag ännu tråkigare och börjar 'leta' efter uppmärksamhet. Då kan jag nog tas som desperat.
Ett tips är att låta dig typ inspireras av personer som du ser upp till - okej det här kommer inte ut som det ska - men förklarar jag principen?

Anonym sa...

men tänk att det finns människor som tänker precis likadant, om dig..

Anonym sa...

Men HEJ, jag tycker du är sådär smart och säger alltid rätt saker i rätt stund. Och jag är enligt mig själv grådaskig och tråkig.

Och ja, du skriver väldigt bra som Olivia redan har påpekat.

Anonym sa...

Det är ingen idé att ens försöka eftersträva någon annan. Varför ska du göra det egentligen?
Den enda som ser dig tråkig är du själv - och för att försöka motarbeta ditt sätt och bli de "glada, positiva" personen du känner i din omgivning går inte.

Sätter du din ribba högre än du kan faller du. Älska dig själv och ditt sätt så övervinner du allt.

Lillasyster Ellen sa...

jag tror inte ni riktigt förstått poängen. men det förstår jag att ni inte gjort eftersom jag förklarat luddigt och inte så ingående.
men.
det här handlar inte om något så ytligt som att jag ska älska mig själv.
för jag vet allt det där.
och jag gillar mig själv. det är liksom så mycket annat som spelar in i det här.

Anonym sa...

inte tycker jag det är ytligt att försöka älska sig själv. det är ett livslångt projekt ska du veta.

Lillasyster Ellen sa...

men.
okej.
inte ytligt att älska sig själv.
men det jag försöker få fram är att det inte är det min text handlar om.

EllaPella sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.