söndag 23 december 2007

Ellen och Ångesten

Jag sitter och bläddrar halvt koncentrerad i GP.
Ganska nyvaken, uttråkad och likgiltig.
Jag bläddrar i vanlig ordning förbi sidor med nya updates om Arn-filmen, fattiga somalier och chilenare, utrikespolitik och diverse intervjuer med vänstermänniskor och julstressade småbarnsföräldrar.
I slutet av tidningen stannar jag plötsligt upp.
Utan att jag märkt det har jag kommit fram till ångestsidan nummer ett.
Misären av misär.
Sidan där så mycket ensamhet - och önskan bort från den - är så koncentrerad att det inte ens går att jämföra med en Kent-låt.

Jag pratar om kontaktannonserna.
De där annonserna där personer betalar 30 kronor per rad för att söka efter kärleken som är så svår att hitta.
För att man inte vill somna ensam en dag till.
För att man vill ha någon mer än sig själv att fira jul med.


Nu är jag trött på att somna och vakna ensam.
Är 37-årig kille, söker dig söta kvinna 27-40 år.
Du ska ha humor, omtänksam, ärlig o. romantisk,
gärna finsk men ej krav.
Foto är ett plus.
Svar till: "Romantisk kräfta - 1958-S"

Alltså HERREGUD det finns ju inte något som ger så mycket vuxenångest som kontaktannonser!
Och så finns det DESSUTOM en speciell avdelning på den där sidan för personer som söker en resepartner eftersom de inte har någon att resa med.

USA t o r. 2 mån, mars-april allt inkl.
Söker kvinna, 36-46, som är mjuk,
varm och vaken.
Jag är 56.
Svar till: "Road Trip - 2585-S"

Ledsna och ensamma vuxna människor är det värsta som finns.
Speciellt ledsna och ensamma gubbar.
Om de dessutom har skägg så börjar jag gråta.

Jag ska aldrig läsa den där sidan igen.




(Svar till: "Två är starkare än en - 7195-S")

8 kommentarer:

Anonym sa...

kräfta utan krav söker finne, värre blir det inte

Anonym sa...

det är mest synd om män med skägg.

Kajsa Så Klart sa...

mimmi , varför skulle en kräfta vilja ha en finne ?? om han nu vill kan han få några av mig :)
Puss på dej Ellen , fortsätt slriva nu ! :)

Anonym sa...

det behöver inte vara värsta ångesten att vara vuxen och ensam, eller vuxen, skäggig och ensam. jag är en vuxen kvinna med några skäggstrån på hakan. jag har fullt med folk omkring mig dagarna i ända. tycker det är skönt med självvald ensamhet. tycker det är allra mest sorgligt att så många människor har svårt att acceptera sin ensamhet. vi föds ensamma och dör ensamma. vi står på vår egen lilla ö, i vårt eget privata utsiktstorn och ser världen på vårt alldeles speciella sätt. varje människa är i grunden helt ensam. man kan ibland, genom samtal och kroppskontakt med andra känna sig mindre ensam. men vad det hela handlar om är att inse att man är ensam och acceptera det. för då kan det börja bli riktigt roligt att vara med i det här som kallas livet.
det är sorgligt att så många tonåringar känner sig ensamma och missförstådda. att de sätter på sig sina masker varje dag för att duga, för att de tror att de inte duger som de är. de tror de måste spela en roll. det är sorgligt att det är så mödosamt att bli vuxen, att det är förenat med så mycket smärta och vånda och ensamhet. och missförstånd. och brist på kommunikation. och självfixering. och ändå tror jag att det är enda vägen att gå. annars blir man inte vuxen. hur ska man kunna bli vuxen om man inte har erfarenheter av vad livet är? om man går skyddad genom tillvaron blir man så småningom en lallande vuxenbebis, och vem vill träffa en sån på en kontaktannons?

Anonym sa...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

Anonym sa...

SolstrålenFia
Haha.. jag förstår inte hur man hittar en person som man älskar via kontaktanons, det står ju nästan alltid lika dant i alla anonser. Det ända man har att gå på är ålder, eventuellt ett intresse och så det enda som egentligen har betydelse, att båda är ensamma. Det finns så många som är ensamma och söker en människa eller flera att leva sitt liv tillsammans med, men kontatkanonser känns som ett fruktansvärt opersonligt sätt. Jag kan dock tänka mig att det är ganska roligt att ringa upp eller ta kontakt med personer som har satt in anonser och sedan bara träffas för att bedriva sin ensamma tid här i livet. Bra inlägg som faktist väcker tankar även om man många gånger själv suttit oh läst de där anonserna och funderar över hur de olika människornas liv ser ut. Hoppas julen har varit trevlig och att du har ätit massor med god mat och godis. Puss på dig lillasysterELllen.

Anonym sa...

Du äääääger på att skriva ! :)

Anonym sa...

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Servidor, I hope you enjoy. The address is http://servidor-brasil.blogspot.com. A hug.