söndag 27 maj 2007

Ellen fotograferar

Efter en alldeles för lång bilkörning från morfar och Gnesta så ska jag nu visa upp några bilder jag tagit till min alldeles nya uppgift i skolan. Åh, så härligt. Det nya, väldigt intressanta, uppdraget är att ta 25 bilder med olika ljus, perspektiv, skärpedjup och så vidare.
Detta leder till att jag i stort sett alltid har med mig kameran (alternativt önskar ihjäl mig att jag hade med mig den), och så fort jag ser något som bara antyder till att vara fint måste ta en miljon kort på det.
Ja, stressen är ett faktum.
Det blir nästan så att jag inte kan koncentrera mig på vad jag gör, utan att jag funderar istället på från vilken vinkel just det där skulle se bäst ut, om man skulle zooma in på den där detaljen, kanske skulle man försöka lägga skärpan där och vinkla lite där och...
Eh. Ja. Jag skyller på att jag blivit hjärntvättad av kameramanualen.


I alla fall, Jenni fick posa modell till min första uppgift - att ta bilder till sidoljus, motljus, medljus, direktljus och indirektljus (shit vad proffsigt indirektljus låter).
Jag hatar att hon blir så fin på bild också. Trots att det är ganska bra för min fotouppgift.

Bild nummer ett. Medljus på Jenni som ser jättemjuk ut.

Sidoljus

Funderar på att använda Sune som normalperspektiv.

Detta ska föreställa ett själporträtt. Försökte tänka som man ska tänka och kom fram till att det skulle vara lite estetiskt att ta porträtt på sig själv när man är som naknast i ansiktet, och inte när man är som snyggast. Så jag satte mig nyduschad och osminkad i badrummet och tog egobilder. Och det här blev resultatet.

Hård kontrast.

Den här bilden är fortfarande ett frågetecken. Jag gillar den så mycket eftersom jag lyckast få bakgrunden oskarp och det gamla munstycket/hälla-ut-vatten-ur-grejen är skarpt. Den känns för tråkig för att använda till kort skärpedjup, och för olutad för att använda på lutning... men den är fin.

10 kommentarer:

StarShip sa...

gud vilka fina bilder du har tagit, Jag kan inte se vattenkannan som ett frågetecken alls, den skall absolut vara med! Och jätte fin bild på termometern! And Sune of course :D... and you! =P

Lillasyster Ellen sa...

AND you.

Alice&Ella sa...

Wow vilka fina bilder! Jag har en kamara men den funkar inte med min dator så jag kan inte föra av bilder blabla.
Men vilken rolig skoluppgift! Lycka till!

Sisyfos the pusherman sa...

Du är ju riktigt bra på att fotografera! (Sparar Sunebilden :) )

karin sa...

Sketasnygga bilder!

god_knows sa...

Herregud Ellen, du borde ju fan bli fotograf. Seriöst, du är jätte braaa på att fotografera.

// Alice

Anonym sa...

Fina bilder. Verkligen.

olle sa...

Fina bilder... :).. håller med nästan alla här:D

Anonym sa...

fy fan vilka snygga bilder!

Fanny slash Amanda sa...

asså URSÄKTA om jag är lite sen att kommentera men aja hela jag är ju efter x)
i alla fall
FAN VA SNYGGA BILDER, DOM SER JÄVLIGT PROFFSIGA UT!!

erhhmm... det var bara det (a)

/amanda